AW50-42LE Saab 9-5 Aero

Jeżeli masz problemy z automatyczną skrzynią biegów - napisz a napewno Twój post nie zostanie bez odpowiedzi.
Witam,
auto to Saab 9-5 2.3t 230km Aero z 2001r. Skrzynia 4biegowa, AW50 najpewniej 42LE.

Nie jestem w stanie powiedzieć czy przed wymianą oleju problem występował ale raczej tak. Płyn był wymieniany statycznie, spuszczając korkem ile się dało i nalewając dokładnie tą samą ilość przez bagnet kilkukrotnie. W sumie przelaliśmy ok 14l aż pokazywał się głównie czerwnony płyn. Stary nie śmierdział spalenizną, nie był czarny ale czerwony też nie... Zalany został Specol Hipospec ATF IIIH Semisythetic.

Problem występuje tylko przy rozgrzanej skrzyni do temp pracy, zwłaszcza kiedy utknę w korkach.
Ruszając na D, z pierwszego biegu wyczuwalny na początku jest poślizg, potem szarpnięcie i auto ciągnie już normalnie aż kiedy dochodzi do zmiany na 2gi bieg. Przepina na 2jkę i znowu początkowo czuć poślig, szarpnięcie i dalej ciągnie już jak należy. Na pozostałych biegach nie wyczuwam tego problemu. Błędów brak.

Nie do końca wiem co zrobić, mam 3 wyjścia:

1. Poszukiwanie jeżdżącego dawcy skrzyni, nie jest to niemożliwe ale będzie dość upierdliwe. Aut na części jest mnóstwo ale często z pozacieranymi silnikami więc nie mam możliwości przejażdżki a wtedy zakup takiej skrzyni mija się z celem.

2. Remont skrzyni u Was w Midpartsie, choć mam obawy co do jej żywotności w stosunku do poniesionych kosztów.

3. Zakup fabrycznie nowej skrzyni lecz bez konwertera. Są takowe dostępne jeszcze w okolicy 12tys zł.
kaban
 
Posty: 3
Rejestracja: ndz paź 09, 2016 15:13 pm

Podejrzewam, że decyzja należy do Pana, który wariant zostanie wybrany.
Z reguły występowanie problemów na rozgrzanym oleju to problem błędnie pracującej płyty sterowania wraz z elektrozaworami:
http://www.midparts.com.pl/pl/p/AW50-40 ... E-OEM/3744
Niemniej jednak w tym przypadku mogą tutaj być zużycia w koszu Forward, który pracuje w skrzyni od biegu pierwszego.
W takim przypadku najmniej ingerencyjne działanie to np. zastosowanie innej płyty sterującej w celu sprawdzenia czy efekt pracy skrzyni bedzie taki sam.
Inna kwestia to jeżeli będzie Pan zdecydowany na przeglądnięcie skrzyni i wycenę naprawy to wówczas może Pan podjąć decyzję co do wyboru wariantu naprawy.
Automatyczne skrzynie biegów

Obrazek
midparts-krakow
 
Posty: 1430
Rejestracja: czw lip 09, 2009 11:41 am
Lokalizacja: Kraków

autor: kaban
Witam,

DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDŹ

a więc temperatura oleju w korku potrafi dojść do 130-140stopni. Wedle lektury i objawów dodatkowo wyeksploatowany jest konwerter i to prawdopodobnie on oraz zbyt wysoka temperatura niszczy mi skrzynię biegów.

Udało mi się znaleźć jeszcze fabrycznie nową skrzynię biegów AW50-42LE w europie. Niestety, mimo iż każda z tych 4biegowych automatów w przedliftowych Saabach 9-5 są tym samym modelem "AW50-42LE" to Saab miał trzy różne oznaczenia dla tych skrzyń:

FA47C03 - to moja uszkodzona skrzynia biegów w 230konnym Aero.
FA47A06 - to ta nowa skrzynia, którą wystawiono na sprzedaż
FA47A03.

W zasadzie wszystkie pasują fizycznie zamiennie i przy normalnym użytkowaniu zapewne nie odczułbym różnicy. Legenda mówi:

(F)ront wheel Drive
(A)automatic
(4)speed
(7)2.5:1 final
(C)adaptation
(xx) revision

Wychodzi więc na to, że i 150konny i 230konny mają te same przełożenie główne i z tego co pytałem użytkowników tej najsłabszej odmiany to poszczególne biegi są dokładnie tak samo "długie" więc tu różnic brak.
Jednak te ostatnie 3 znaki czyli C03, A06 i A03 nie dają mi spać. Gdyby były dokładnie takie same to numer wciąż byłby ten sam. Nie wierzę, że opłacałoby im się produkować AW50-42LE z mocniejszymi i słabszymi bebechami. Prawdopodonie różnica leży tylko w konwerterze ale tu nie widzę problemu, gdyż mogę zregenerować a nawet 'wzmocnić' swój, prawda?

Pytanie do Was, czy orientujecie się, czym te skrzynie z różnymi końcówkami mogą różnić się miedzy sobą i czy zawsze przy regeneracji składane konwertery są na jednakowych częściach?
Czy jesteście w stanie dodatkowo wzmocnić taki konwerter?
kaban
 
Posty: 3
Rejestracja: ndz paź 09, 2016 15:13 pm

Niestety nie mam wiedzy na temat numeracji tych skrzyń i takie informacje również mogą być trudne do uzyskania.
Mamy biuletyn - który zresztą pojawia się w internecie - dotyczący objaśnienia tabliczki skrzyniowej, ale dla wersji Volvo.
Z reguły jeżeli nie da się w sposób techniczny dopasować modelu skrzyni to trzeba się sugerować danymi silnika. Raczej nie zdarza się, aby przy różnej pojemności czy też mocy silnika była identyczna skrzynia. Konwerterem na pewno bedzie się różnić. Jeżli chodzi o "przełożenia" wewnątrz to może być takie samo na przekładniach, ale będzie inne na dyferencjale.
W takim przypadku tylko rozbiórka może potwierdzić tą teorię.
Konwerterr można dodatkowo wzmocnić na życzenie klienta.
Automatyczne skrzynie biegów

Obrazek
midparts-krakow
 
Posty: 1430
Rejestracja: czw lip 09, 2009 11:41 am
Lokalizacja: Kraków

autor: kaban
Witam,

dla potomnych:

po przestudiowaniu tematu okazało się, że różnice są w konwerterze oraz wyłącznie dla Aero (b235r) inne są przekładnie planetarne (inne numery części) oraz mechanizm różnicowy.

Nie zaryzykuję więc takiej skrzyni, pozostaje mi regeneracja swojej, zakup nowej z Niemiec za blisko 12k lub swap na manual.


Dziękuję Midparts za każdą pomoc!
kaban
 
Posty: 3
Rejestracja: ndz paź 09, 2016 15:13 pm


Wróć do Problemy z automatyczną skrzynią?

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości